avatar

Känslan av Battlefield 3 från DHS11 Gästkrönika

Skrivet av caponx. Postat i Battlefield 3, Featured

Tagged: , , , , , ,

Battlefield 3

Publicerad den juni 18, 2011 med Inga kommentarer">Inga kommentarer

Battlefield 3

Utan att ha haft några direkta förväntningar på Battlefield 3 måste jag ändå erkänna att jag blev positivt överraskad av det lilla vi fick se av spelet.

Dice kunde berätta att den map vi spelade, kallad ”Operation Métro” var en av de mindre kartorna spelet har att erbjuda, och det kändes i min mening som att det kan bli en väldigt populär karta för spelläget ”Rush” som det handlade om idag.

Vi hade fyra olika klasser att välja mellan, alla med ett statiskt förråd av vapen och verktyg, något som med absolut största sannolikhet kommer att ändras senare. Personligen så spenderade jag större delen av min tid som ”Assault” vilket innebar att jag blev utrustad med en M4A1, 2 st. granater samt en pistol.

Battlefield 3 var otroligt lätt att komma in i, och utan att ha spenderat egentligen någon tid med alls med BFBC2 så kände jag mig väldigt hemma direkt, och för de som har spenderat mer tid med BFBC2 så borde det kännas väldigt bekant rent spelmässigt.

Något som märktes tidigt var att man har plockat upp farten en del från tidigare, det kändes som att man rörde sig väldigt snabbt och ”enkelt” mot BFBC2.
Hittills så har man valt att hålla det simpelt vad gäller finesser, och att luta sig mot en vägg eller att luta sig ut genom en dörröppning saknades helt, vilket ändå kändes väldigt bra med tanke på allt annat spelet hade att erbjuda.

Rent visuellt så var det inte särskilt imponerande i sig, men allt sett i relation till hur mycket som händer samtidigt, hur djupt synfältet ändå var samt hur otroligt öppna och detaljerade områden det handlade så måste jag bekänna att jag blev imponerad av Frostbitemotorn.
En sak som också förhöjde upplevelsen var känslan av att byggnader tålde lite mer stryk än i BFBC2, och istället för att räkna med att en vägg helt plötsligt skulle falla så kom jag på mig själv med att bli chockad varje gång en vägg eller ett träd föll ner mitt framför ögonen på mig.

En häftigare feature som vi också fick chansen att se prov på var ficklamporna, vars ljus gjorde dig mer eller mindre blind i närstrid vilket på så sätt adderade en helt ny taktisk aspekt likt flashbangs och rökgranater.

Något annat som också gav spelet en lite mer realistisk touch var den ”bipod” som var applicerad på det vapen som klassen ”Support” använde, detta möjliggjorde att valfritt staket eller annan upphöjnad enkelt kunde användas som stöd för att stabilisera ditt vapen och garantera dig en större chans att plocka fienden.

Det enda som kändes dåligt genomtänkt var knivanimationen som kändes något utdragen, även om det kändes mer realistiskt än flera andra spel så kände jag mig väldigt blottad och låst under tiden, dock har jag hört att dessa var en av tre möjliga knivscenarion, vilket jag hoppas man åtgärdar innan release.

Under den tid vi spelade så samlade vi hela tiden poäng under tiden, en ”kill” resulterade i 100 poäng samtidigt som en ”double kill” resulterade i 240 poäng, och mycket likt andra spel i samma genre så hintade man om att dessa poäng kommer att ha en djupare mening än att just vara poäng, av det man kunde gissa sig till så handlar det troligen om både vapen & utrustning, men även egna ”dogtags” och dylikt för att utmärka sig själv ytterligare på slagfältet.

I sin helhet så var jag imponerad av Dice arbete, och även om vi inte lyckades få svar på alls så många frågor som vi hade hoppats så kan jag redan nu säga att Battlefield 3 är ett spel som kommer att erbjuda många timmars glädje!

Gästkrönika av Marcus ”aze” Höglind

GD Star Rating
loading...

Om caponx

avatar

Jobbar som tekniker på ett IT företag.

Bläddra Arkiverade Artiklar av